måndag 1 oktober 2012

Raku

Vi har bränt raku på skolan i dag. Raku bränner man utomhus i ett speciellt kärl, ser ut som ett oljefat som hettas upp med gasol upp till ca 950c sen bränner man i ca 5-6 min (I just det kärl vi använde i dag). Sen flyttar man över keramiken i stålbunkor med lock fyllda med sågspån, där de ska ligga ca 10 min. Det är färden från ugn till sågspån som ger de krackeleringar som ni ser på min scarabé här nedan.

Till veckan bränner vi mer. Röken gör en ganska seg- och trött i huvudet och man luktar rätt stark brandrök efterråt, men kul är det.

Det har gått ngr veckor i skolan nu och allt känns bra, vi går nu brevid olika lärare i ca 6 v framåt.

I november ska jag och några från min klass göra en rolig grejj hemma hos mig med Kurirens Hemmavid gäng :)

Vad det blir får ni se före jul !


Foto: Katarina N

Inga kommentarer: